~~Mari Belajar Bahasa Arab~~

Dulu ak minat sgt belajar bahasa arab.kenapa?2 ak sendiri xleh nak jawab.kl bi ak memang fail.xreti sepatah haram pon.kl bahasa arab ni,boleh dikatakan laju sikit la.ni ak nk share sikit basic bahasa arab.

ok.untuk pengenalan bahasa arab ni.ak kenalkan 14 isim dhomir اسم الضمير
iaitu kata ganti nama yg wajib kita tau kl nk belajar bahasa arab.kl bahasa melayu mcm saya,awak,dia,mereka.sama la bahasa arab pon.ok.

1.هو
ni kita sebut.HUA.maknanye dia bagi orang lelaki yg berseorangan.
2.هما
yg ni sebut HUMA.maknanye dia bagi orang lelaki yang bedua.
3.هم
ni HUM.maknanye mereka lelaki yg lebih daripada dua orang.

4.هي
ni sebutnye HIYA.maknanye dia bagi orang pempuan yang berseorangan.
5.هما
yg ni HUMA.dia untuk dua orang pempuan.
6.هن
ni HUNNA.mereka bagi pempuan yg ramai dan lebih dari dua orang.

7.انت
ni ANTA.maknanye awak bagi seorang lelaki.
8.انتما
ni dsebut ANTUMA.maknanye awak berdua bagi dua orang lelaki.
9.انتم
ni ANTUM.maknanye kamu semua bagi lelaki yang lebih daripada dua orang.

10.انت
ni ANTI.maknanya awak bagi seorang perempuan.
11.انتما
ni dsebut ANTUMA.maknanya awak berdua bagi dua orang perempuan.
12.انتن
ni ANTUNNA.maknanye kamu semua bagi perempuan yang lebih daripada dua orang.

13.انا
ni yg plg biasa kita dengar.ANA.maknanye saya yg ditujukan pada diri sendiri.
14.نحن
dan last skali NAHNU.maknanye kami yang ditujukan kepada diri sendiri yang ramai.

ad diantara dhomir ni ejaan n sebutan sama.tp penggunaannya berbeza.seperti awak berdua lelaki dan awak berdua perempuan,sama ejaan dan sebutan.tapi penggunaan ayat berbeza apabila dimasukkan perbuatan فعل
sekarang ak bagi satu contoh فعل
perbuatan yang akan di pasangkan dengan dhomir masing2.kat ni ak gunakan جلس
(JALASA) iaitu maknanye duduk.ni yg kata akar perbuatan.xde nk ubah2.dan dhomir bg جلس
ni adalah HUA هو
dalam فعل الماضي
(FI'LU LMAADHI) iaitu maknanye perbuatan yang telah berlaku.kl dlm BI past tense la.hehe.
dan jugak apabila perbuatan 2 dilakukan sekarang atau tengah dilakukan disebutفعل المضارع
(FI'LU LMUDHORI') dan dhomir bagi هو HUA adalah يجلس
(YAJLISU).
ni la yang ustaz ak cakap ms ak mula2 belajar bahasa arab dulu.arap2 korang paham la kl baca ni.hehe.ap bila isim dhomir اسم الضمير berubah maka fi'il فعل
iaitu perbuatan pn berubah.ok.kat sini ak bagi perubahan yang berlaku apbial dhomir brubah.

mula2 فعل الماضي
(FI'LU LMAADHI) iaitu perbuatan yg telah berlaku.
1.هوجلس
HUA JALASA maknanye dia seorng lelaki telah duduk.
2.هماجلسا
HUMA JALASAA maknanye mereka berdua lelaki telah duduk.
3.هم جلسوا (Thanx ustazah Linda tolong betulkan.hehe:)
HUM JALASUU maknanye mereka ramai lelaki telah duduk.

4.هي جلست
HIA JALASAT maknanye dia seorang perempuan telah duduk.
5.هماجلستا
HUMA JALASATAA maknanye mereka berdua telah duduk.
6.هن جلسن
HUNNA JALASNNA maknanye mereka perempuan ramai telah duduk.

7. انت جلست
ANTA JALASTA maknanye awak seorang lelaki telah duduk.
8.انتماجلستما
ANTUMA JALASTUMA maknanye awak berdua lelaki telah duduk.
9.انتم جلستم
ANTUM JALASTUM maknanye kamu semua lelaki telah duduk.

10.انت جلست
ANTI JALASTI maknanye awak seorang perempuan telah duduk.
11.انتماجلستما
ANTUMA JALASTUMA maknanye awak berdua perempuan telah duduk.
12.انتن جلستن
ANTUNNA JALASTUNNA maknanye kamu semua perempuan telah duduk.

13.اناجلست
ANA JALASTU maknanye saya telah duduk.
14.نحن جلسنا (ustazah Linda betulkan lg..hehe:)
NAHNU JALASNA maknanye kami telah duduk.

ni la untuk فعل الماضي
iaitu perbuatan yang telah berlaku.dan untuk فعل المضارع
(FI'LU LMUDHORI') iaitu perbuatan yang sedang berlaku


فعل المضارع
(FI'LU LMUDHORI'):
1.هويجلس
HUA YAJLISU maknanye dia seorng lelaki sedang duduk.
2.همايجلسان
HUMA YAJLISAANI maknanye mereka berdua lelaki sedang duduk.
3.هم يجلسون
HUM YAJLISUUNA maknanye mereka ramai lelaki sedang duduk.

4. هي تجلس
HIA TAJLISU maknanye dia seorang perempuan sedang duduk.
5.هماتجلسان
HUMA TAJLISAANI maknanye mereka berdua sedang duduk.
6.هن يجلسن
HUNNA YAJLISNA maknanye mereka perempuan ramai sedang duduk.

7. انت تجلس
ANTA TAJLISU maknanye awak seorang lelaki sedang duduk.
8.انتماتجلسان
ANTUMA TAJLISAANI maknanye awak berdua lelaki sedang duduk.
9.انتم تجلسون
ANTUM TAJLISUUNA maknanye kamu semua lelaki sedang duduk.

10.انت تجلسي
ANTI TAJLISII maknanye awak seorang perempuan sedang duduk.
11.انتماتجلسان
ANTUMA TAJLISAANI maknanye awak berdua perempuan sedang duduk.
12.انتن تجلسن
ANTUNNA TAJLISNA maknanye kamu semua perempuan sedang duduk.

13.انااجلس
ANA AJLISU maknanye saya sedang duduk.
14.نحن نجلس
NAHNU NAJLISU maknanye kami sedang duduk.

haa.ni la basic bahasa arab mula2 ak masuk kelas dan ak jadi minat sgt sbb hr2 bermain dengan benda ni.mungkin x ak dpt buat karangan mcm ni lagi?

ni br untuk perbuatan.bnyak lagi nahu2 yang ak belajar.kl ak buka kelas bahasa arab,korang rs ad org nk masuk x?hahaha.kl ad ustaz atau ustazah baca nih,tlg betulkan la kl slah.ok la..setakat 2 la dl kali ni..ak saja je nk ingat2kan balik ap yg ak belajar dulu.blh gak share2 kan?ok..chow..

2 comments:

  linda

March 26, 2010 at 5:52 PM

dh btl smua dh
ade jgk t'slit nme aku ye..he3

  HaDrullaDtFi

March 26, 2010 at 7:52 PM

ho la..mung kan ustazah ak..hehe..bdk plg power base arab:)