~~Hari keempat puasa~~

Alhamdulillah dah masuk hari ke5 kita puasa di bulan ramadhan ni..mcm2 dugaan,mcm2 cobaan yg kita terima tuk menguji kesabaran kita..
bagi ak yg teringin sgt pulang ke kampung awal2 ni amat terasa pilu kerana terpaksa ak batalkan niat ak tu..sebab ak rs xberbaloi plk balik 2hari je duk kat umah..smlm call mak ak ckp xjd balik..dgr mcm kecewa je mak ak..hari ni ak call lagi,saja nk ambik ati..mak ak dah ok sikit la ckp..alasan ak xjadi balik diterima..
tp ati ak slalu terbang ke rumah..berbuka ngan mak,pok,tokki..huu..3 org 2 je la yg ad kat umah..mesti mak ak masak sedap2 pny kalau ak balik..tp apkan daya..ak mengencelkan kebalikan ak di akhirnya..sabo tuk 2 minggu lagi..
td hari keempat bpuasa dan kali kedua ak berbuka di masjid UTM ni..ok la..2hari beli kat bazaar,2 hari kat masjid..cam bese la makan dalam dulang..lauk pon sedap2 jgk..kl lauk yg xberkenan di hati 2 sori la,memang xleh memilih..bersyukur la ngan ap yg ad..

ni la menu ak bebuka tadi..ikan cencaru masak merah,nasi putih dan sayur air..betol o tak nama2 menu ni ak pon xpasti la,ak bedal je seme..
satu dulang ni sebenarnya tuk 4-5orang makan..tp disebabkan hari hujan lebat,kurang la org datang berbuka di masjid..dulang 4org makan ni,ak bedal 2orang je dengan zakir..huuii..awlnye xkompem abis..tggu jgk org lain dtg join..last2 dah azan,ak ngan zakir jgk yg mngadap dulang 2..banyk oii..
dengan kudrat n kelaparan yg ad akhirnya dpt jgk kitorg abiskan 1 dulang 2..makanan xelok dibazir2kan kan?makan la smpai abis..ambik ms lama btol..dari awal azan sampai la dah xde org kat dewan makan 2,kitaorang dengan khusyuknya melantak..mau tergolek2 rasa kenyang..
pas makan,solat maghrib kat masjid n then wat sikit amalan sunat smentara menunggu waktu isyak..pas 2 solat terawih hingga ke akhirnya..syukur xde gangguan perut masa solat..cam2 la 2 hari berbuka di masjid..alhamdulillah..rasa terisi amalan ak di bulan mulia ni..

1 comments:

  ijad

August 15, 2010 at 5:58 PM

boleh jimat skit duit ber buka di masjid kan...